Lite upprörd blir jag då å då..

Jag lyssnar gärna på en podd när jag är ute och promenerar och även när jag springer,
tycker om känslan av att slå två flugor i en smäll 🤓
 
Idag blev jag dock lite irriterad..eller frustrerad..eller upprörd..
Ja, jag hajade till rejält kan man säga 😬
Det snackades kost i avsnittet (detta så ofta omtalade ämne!).
 
Jag är av åsikten att alla får äta det de själva vill och mår bra av ❤️
Men..
Jag blir lite ledsen när det sägs saker som kan landa fel..
 
Kalorier är omtalat..
Ät si och ät så och ät inte alls 😝
 
För mig är det viktigt att äta mat som får mig att må bra,
som smakar bra, som ger min kropp de byggstenar den behöver och som gör mig glad 😃
Att räkna kalorier gjorde jag som en robot under åren då jag var sjuk..
Så idag undviker jag till och med helst ordet kalorier 🙃
 
Till saken!
I podden kommer appen Lifesum på tal,
och det ges tips att använda den för att hålla koll på sitt kaloriintag. 
Inget fel i det!
Lifesum har min sambo framgångsrikt använt sig av då han ville få koll på sin kost 👍
Jag har testat den någon gång för att se så jag får i mig det jag behöver =
ett "problem" som aktiv då löpning och cykel kräver mycket energi = man äter jämt 😂
 
Men när det sägs i podden att  rekommendaktionen som ges av Lifesum,
ett visst antal kalorier om dagen,
att det är helt galet mycket kalorier..
 att hen aldrig skulle kunna äta så mycket..
😬😬😬😬
 Den  siffran som nämns är typ den energi jag behöver om jag ligger i soffan en hel dag..
(vilket väldans sällan händer 😝)...
Jag äter alltså det hen blev rekommenderad och bra mycket mer..
 
Hur ska jag tolka detta uttalande?
(ok, jag erkänner att detta ämne gör att jag lätt blir involverad,
och påverkas av och enligt sambon överreagerar jag ibland.. 😝)
Men när man säger att en kalorimängd,
som i mina ögon är i minsta laget för en "vanlig" kvinna som inte tränar,
är stöööört mycket kalorier..
Jag tycker faktiskt att det inte känns sunt..
 
Man kan hålla de tankarna inom sig..
Att äta det man behöver, hur kan det vara stöööört mycket?
Jag ser det som att äta det man behöver känns sunt..?
Och att fler borde se till att göra det!
 
Hur många, framförallt kvinnor,
går inte runt småhungriga för jämnan och småbantar hit och dit..?
Det är inte hållbart!
 
Mitt tips ❤️
Lär dig vad som är bra mat och fyll din kost med dessa livsmedel!
Ät regelbundet!
Fyll tallriken med grönsaker!
Ät mycket frukt!
Njut av maten!
Lyssna in, när är jag mätt? 
Banta inte, skippa dieter! 
Om de dieter som finns fungerade så skulle övervikt inte vara ett problem i samhället..
Skippa "Quick fix"!
 
Det som är hållbart i längden och ger dig energi till livet,
det är tillräckligt med bra mat på regelbundna tider ❤️
Då orkar du träna 👊
Då slipper du gå hungrig 🙃
Då slipper du vara sur för att du är hungrig 😬
Då lever du leende 😃
 
Jag tycker att man ska vara försiktig med uttalanden om vad som är mycket att äta,
vad som är lite, vad man äter, att ifrågasätta andras matlådor, andras matvanor..
Jag ger gärna råd om någon ber mig om det, men skulle aldrig kommentera vad någon äter..
 
Jag följer min tro ❤️
Jag äter mer än många i min omgivning och får ofta höra det..
Men idag tar jag inte längre åt mig..
(ok då, jag regagerar på vissa uttalanden 😝)
 
Jag vet att jag inte mår bra av att äta lite..
Av att räkna kalorier..
Det är inte hållbart för mig..
Det gör mig tvångsmässig..
 
Äter jag det min kropp behöver, då blir jag den leende Linda jag vill vara ❤️
 
Så snälla..
Kalla inte ett normalt dagsintag av kalorier för alldeles för mycket 🙃
Samhället är ätstört så det räcker 😬
Sprid er härliga energi och livsglädje och skippa kaloripratet ❤️
 
 
Livet är inte bara kvarg..
Även om det också är gott 😋
 
Man behöver choklad oxå 😋

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Oh vad bra skrivit du har så rätt😀👍

Svar: 😃
LINDA

Kommentera här: