Mätt på sallad 😋

Att jag älskar mat är ingen nyhet 😉
Sallad är en stående favoritmåltid till lunch & middag 👍
Sååå enkelt, såå gott & såå lätt att variera 👏
 
Om man blir mätt på sallad? 🤔
Om man bygger sin sallad enligt mitt framgångsrecept så lovar jag att ni blir mätta 😋
Testa 👏👏
 
Sallad är så mycket mer än gurka, tomat och isbergssallad..
Får jag mestadels det i en sallad typ på cafe så blir jag ledsen 😥
Och hungrigare efter salladen än innan 😝
 
En sallad i min smak bjuder på mättande grönsaker som broccoli, svamp, paprika, majs, morötter, lök, färska spenatblad, gröna ärter, sockerärter..
Bara att blanda efter tycke och smak 😋
Sen är det såklart väldans gott med gurka, tomat & isbergssallad i också 👍
 
Sen adderar jag bönor eller linser av något slag: kikärter, svarta bönor, kidneybönor, stora vita bönor, gröna linser..👍
 
Lägg därefter till rejält med protein: ägg, keso, fetaost, quornfile i strimlor, tärnad tofu, mozzarella, grillad halloumi..
Välj flera av dessa 👍
 
Kall potatis, nudlar, blomkålsris, sötpotatis, matvete 🤔
Lägg ner något av detta i salladen för att få extra matighet 👍
 
Nyttigt fett behöver både kropp & knopp: oliver, avocado, nötter, pumpakärnor,  solroskärnor.. välj & vraka 👏👏
 
Jag vill ha något sött i min sallad: mango, melon, äpple, nektarin, ananas, päron..
Botanisera i fruktdisken 🍉🍎🍏🍐🍓
 
Pricken över i är en god sås till:
kvargbaserad sås
(gott att smaksätta med tomatpure, salt & svartpeppar), 
mera keso(kanske en smaksatt variant?)
hummus, tzatsiki, böndipp (mixa stora vita bönor med vitlök, salt & svartpeppar) 
 
Flingsalt, nymalen svartpeppar, örtsalt sätter piff 👍
Sen..
Mumsa på 😋
Ett gott bröd till tycker jag är väldans gott 😋
Kolhydraterna som det ger kroppen gör gott för den och även för knoppen 👍
 
Salladslunch på Pardiset, heeeelt i min smak med alla komponenter och smaker på plats😋
Sallad i min smak 😋
Gillar salladsbarer där man får välja själv vad man vill ha i 👍
Asiatisk sallad på jobbet är en vanlig syn 👏👏
En variant på sallad med rostade grönsaker, sötpotatis, kikärter och en kesoröra med ägg 👍
 
Gör sallad, njut och må bäst ❤️

Kommentarer:

1 Emma:

skriven

Mmmm, sallad kan verkligen vara gott och mättande! Jag älskar att ha nötter i min sallad :)

Svar: Eller hur 😋 Nötter är supergott i salladen 👍 Toppar alltid vår asiatiska sallad på jobbet med salta jordnötter 😋
LINDA

Kommentera här: