Tänka till 👍

Helg 😃
Lördagsgodis? 
Såklart ska en äta det 👍
Men..
Tänk till i ditt godistänk!
Välj dina favoriter och njuuuut 😋
Men..
Skippa allt halvgott..
Skippa megastora påsarna..
Skippa prat som "Jag borde inte"..
Gör ditt val och njut sen av det 💕
Att plocka sig en favoritpåse med godis på lördagar och njuta av det i lugn och ro 👍
 
Det är när godisätandet går från lördag till vardag..
När godisätandet blir slentrianmässigt..
När mellanmål stavas godis..
När godisätandet blir ett ätande med dåligt samvete..
När godisätandet blir överdrivet..
DÅ 👊
Då bör en tänka till 👍
 
Godis är inget som kan eller ska ersätta mat och inget som ger kroppen bra byggstenar..
Godis är godis!
 
Detta är 150 g godis (sisådär 17 bitar)  =
en mängd man inte behöver anstränga sig för å äta direkt 🤣
Energimässigt ger denna mängd samma energimängd som 10 äpplen eller 17 gurkor 🍎🥒
Det får en anstränga sig en smula för att tugga i sig 🤣
 
Det jag vill få fram med denna jämförelsen är mest det att en ska tänka till i sina val 💕
Känn efter..
Vad mår jag bra av?
Vad mår min kropp bra av? 
 
Jag brukar tänka 80/20 =
80% av det jag äter är mat =
som kropp och knopp mår bra av och blir pigg av 👍
20% är guldkant som choklad, fika å sånt 😋
Saker som främst gör gott för knoppen 💕
Men nog så viktigt det med 💕
 
Lagom är ett bra ord ibland 👍
Det gäller bara att hitta sitt eget lagom 👊
 

Kommentera här: