Hälsa, välmående, balans ❤

 Hälsa, välmående och balans ❤

Viktiga saker som jag numera har som en naturlig del av mitt liv 👍

Det har dock inte alltid varit så..

Jag var 10 år när jag för första gången i mitt liv uppmärksammade vikten av vikten..
Det var hälsokontroll hos skolsyster och jag fick veta att jag vägde över min kurva..
Det hade kunnat stanna vid det konstaterandet..
Undrar hur mitt liv blivit då?
För det stannade inte där..
Där och då började jag tänka på vikt och på hur jag skulle få siffran på vågen att minska..
Där och då startade ett 20 års helvete!

 När jag var 17 fick jag diagnosen anorexi..

Sjukhusvård som inte hjälpte..
Öppenvård som inte hjälpte..
Dagvård som inte hjälpte..
Ville inte ha hjälp och tyckte inte att jag behövde hjälp..

Levde i min bubbla där det viktigaste var att vara smalast...
Fast oavsett hur smal jag blev så var jag aldrig nöjd..
2005 gick det inte längre.. jag blev akut inlagd!
Om inte det skett hade jag inte stått här utan legat i jorden idag..

Hur kan en sak som mat styra och förstöra ett liv så?

Idag är jag frisk från anorexin 😃
Men vägen har varit lång, krokig och snårig 😬
När jag ser tillbaka så kan jag ändå känna,

att det jag gått igenom har gjort mig stark 👊
Mitt förhållande till mat idag känns som betydligt mer avslappnat än vad många andra människor har.

Det är som sagt lätt hänt att hamna på fel spår,

att köra vilse i djungeln bland allt hälsoprat omkring oss..
Hur ska man hitta sin egen väg till välmående?

 Vad är hälsa för dig?

Vad mår du bra av?
Vad mår du inte bra av?
Vilka hinder finns det som som kan hindra dig i ditt hälsoarbete?
Tänk lite på det!

Jag ser på mat som en självklar del av livet!
Utan mat kan jag inte leva det aktiva liv jag lever!
Utan mat kan jag inte springa!
Utan mat så skrattar jag inte!
Utan mat så är jag inte den sprudlande tjej jag vill vara!

Så att inte äta, att utesluta vissa näringsämnen,

att ligga på underskott av energi, att krångla med mat..
Nej tack! Jag har gjort det tillräckligt!

 

Bra mat är ditt bränsle!
Om du ska tanka din bil, visst ser du till att välja rätt bränsle då?
Tänk på samma sätt med dig själv och den mat du äter.
Fyll din kropp med tillräckligt med energi,

som kommer från det som din kropp mår bra av,

ät av allt i lagom mängd, skippa förbud, ät och njut!

Å ena sidan är det problem med undervikt å andra sidan med övervikt i samhället..
Ibland gillar jag faktiskt ordet lagom!
Kan det inte vara gott nog att vara lagom?
Jag tror att man mår som bäst just där och då.
När man äter lagom, när man tränar lagom..
När man är i balans ❤️

Hur hittar man den balansen?
Vad är lagom?

Dieter finns det gott om..
Varför?
För att de inte fungerar!
Det som fungerar i det långa loppet är att hitta sitt eget sätt att leva på!
Ett sätt som man mår bra av!
Hitta sitt sätt att äta, sitt sätt att röra på sig, sitt sätt att koppla av ❤️


Om du lär dig vad din kropp behöver och mår bra av och hur träning påverkar dig,

då tror jag att du lättare hittar ditt sätt att leva på 👍
Ditt sätt att må bra på ❤️


Jag vill motivera människor jag möter till att göra livsstilsförändringar, så att livet blir sådär härligt som det kan (och bör) vara 😃

Tyvärr mår många dåligt idag p g a saker som vikt, mat, stress, press, media..
Men..
Vi har alla ett val!
Vi kan se till att skapa oss ett liv där vi mår bra ❤️
Har jag lyckats, då kan du 👊

 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Du är så inspererande och en idol för mig❤️

Svar: ❤❤
LINDA

Kommentera här: