Morotsbröd!

Jag tycker om bröd!
Knäckebröd..
Nybakta scones..
Gott, grovt, saftigt bröd..
 
Att baka är för mig en avkoppling och ett nöje!
Likaså att exprimentera..
Jag fixade lite igårkväll..
Resultatet..
Ett mumsigt morotsbröd!
Fyllt av saker som gör gott för kropp och knopp!
Proteinrikt och med nyttiga fetter och fritt från gluten = toppen!
 
Jag tycker att det smakade superbra med pålägg som philadelphiaost, smörgåsgurka, paprika, kokt ägg..
Men kan tänka mig att avocado, keso, tunnskivad gurka eller en smakrik ost skulle förgylla likaväl..
Testa!
 
Mitt morotsbröd ( 8 bitar )
 
1,5 dl mandelmjöl
1 dl teffmjöl
1/2 dl Pure Whey (naturellt proteinpulver)
2 dl havregryn
1,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 tsk fiberhusk
1 msk kummin
2 dl vatten
2 ägg
1 riven morot
 
Blanda ihop alla torra ingredienser.
Tillsätt ägg, vatten och riven morot.
Låt stå någon minut för att svälla.
Bred ut degen i en rund form med löstagbar kant(diameter ca 21 cm).
 
Grädda 15 min i 175° i mitten av ugnen.
Njuuut av nybakt!
 
 
Inte världens vackraste mackbild..
Men den kom till igårkväll när brödet skulle provsmakas..
Nattamacka ;)
 

Kommentera här: