Chokladbak trots semledag!

Hej på er 😃
 
Hur mås det denna tisdag med touch av semla? 💜
Jag vaknade upp imorse och kände mig allt annat än pigg..
En lång dag på jobbet kändes inte alls som något jag behövde..
Så jag sjukanmälde mig och drog täcket över huvudet..
Vaknade tre timmar senare..
 
Sen dess har jag lufsat runt hemma i myskläder, tofflor och sambons tröja..
Visst kryper det lite i kroppen över att vara "off" en dag..
Men jag är säker på att detta var exakt det jag behövde idag 👍
 
Idag har jag typ bakat och legat i soffan..
Frukostbröd, marängtårta, chokladbollar..
Och provsmakat chokladkakan jag slängde ihop igår..
Jag säger bara..sååå rackarns god den vart 😋
 
 
Så god att jag känner mig tvungen att dela med mig av receptet 😉
 

Såhär blev kakan till:

 

85 g Cavalier sockerfri 85% choklad

2,5 dl Milda Mini Mat

 

Smält chokladen i grädden på ganska låg värme i en gryta på spisen, rör om ofta!

 

Ta fram en bunke och lägg i:

1 dl steviaströ

1,25 dl carobpulver

3 msk starkt kaffe

3 ägg

 

Blanda allt detta, tillsätt chokladsmeten.

Häll smeten i en form med löstagbar kant, min mätte 21 cm i diameter.

Blir en ganska tunn kaka, vill du ha tjockare så ta en mindre form,

då kan man få justera tiden i ugnen något.

Dags att grädda 👍

180 grader 10 min.

Låt kakan stå i kylen minst ett dygn.

 

Jag har min kaka i frysen och tar fram en bit när jag blir sugen.

Kakan blir kladdig och härligt smakrik av mörk choklad 😋😋

Mums!!!

En bit av denna godbit och en kopp kaffe förgyllde min eftermiddag 💜

 

Nu då..?

Fortsatt lugn dag för att vakna upp pigg å glad som vanligt imorgon 😃

Sambon kommer snart hem i sällskap av semlor ❤️

Stockholms bästa semla hittas på Konditorn&Bagarn här i Hökarängen 😋

Ett besök där rekommenderas starkt!!

 

 

Mums ska det bli med en semla ikväll 😋😋

Just detta, att blanda hej vilt = balans för mig 👍

Alltid bra mat i grunden & hälsosamma bakverk till mellanmål!

Sen så njuter jag av gofika med både socker å gluten när jag känner  för det 👌

Jag mår bra så 💜

Det ska inte vara allt eller inget, det ska vara lite av allt 👊

Hur tänker ni?

 

Njut av dagen kompisar 💜

Kram Linda

Kommentera här: