Kladdkaka med marängtak!

Hur mår ni vänner? ❤️
 
Fredagkväll ❤️
Jag mumsar choklad, dricker te och småpratar med sambon ❤️
Livskvalitet ❤️
 
Bakar gör jag typ varje dag 😋
Idag blev det en kladdkaka med marängtak!
Attans vad god den blev alltså 😋
 
Kakan är sockerfri, glutenfri, god, näringsrik och enkel att göra 👍
 
1 tetra vita bönor (230g avrunnen vikt)
2 ägg
1 dl carobpulver
4 msk steviaströ
1 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
3 msk vatten 
en nypa salt
 
Skölj bönorna väl.
Blanda allt i en mixer och kör tills allt blandats.
Häll smeten i en pajform (min mätte 21 cm i diameter)
Grädda 10 min på 175 grader.
Ta ut och låt svalna.
 
Frosting:
200 g philadelphiaost (jag använder 3%)
1 msk steviaströ
1 krm snabbkaffepulver
1 msk carobpulver
1 tsk koncentrerad Fun light med apelsinsmak
 
Vispa någon minut med elvisp.
Bred frostingen på kakan.
Plasta och ställ i kylen.
 
Maräng:
Vispa 3 äggvitor till ett fast skum i en bunke.
Tillsätt 2 msk steviaströ och vispa någon minut till.
Bred ut marängmassan till en rundel, 18 cm i diameter, på en bakpappersklädd plåt.
Grädda 40 min på 100 grader. 
Stäng av ugnen och låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat.
 
Lossa marängen från pappret och lägg den över kakan.
Kladdig, smakrik och härligt med kontrasten det blir med marängen 😋
 
Tycker ni ska baka denna härlighet i helgen ❤️
 
Nu ska jag fortsätta fredagsmysa ❤️
 
Trevlig helg ❤️
 
Kram Linda ❤️

Kommentarer:

1 Paulina Suonvieri:

skriven

Kladdkaka med maräng? MUMS! :D

Kan tipsa om att det finns en superenkel tävling uppe på min blogg där DU kan vinna en månadsförbrukning av NOA Relaxation + 1 mån medlemskap på online-yoga. Tävlingen är inga svårigheter utan endast fylld med trevlig priser! :)

Ha det så bra!

// Paulina, 100 Kitchen Stories

Svar: Den var god😋Maräng alltså, väldans beroendeframkallande 😉
LINDA

Kommentera här: