En enkel macka !

Hej på er 😃
 
Hur är fredagsfeelingen?
 
Jag kom nyss in efler en liten promenad i vinterkylan, såå härligt med lite frisk luft innan fredagsmyset 👍
 
Hur har ni haft det idag?
Jag har haft en finfin fredag ❤️
Vaknade, kikade termometern och valde därefter att städa istället för att gå ut å gå..
-18 grader.. 🌬🌬🌬
Såå skönt med en ledig dag och bara göra det en känner för 👌
 
Städning och sen långfrukost resulterade i en mycket härlig morgon 😃
 
Bakade bröd, bryggde kaffe, tände ljus, kokade ägg.
Älskar mitt bröd som går så lätt baka och som är så härligt gott 😋
 
En ostmacka i min smak ser ut såhär..
 
Philadelphiaost i botten, sen vällagrad prästost och härliga grönsaker (massor!!) 👌
 
Andra pålägg som är supergoda på detta brödet (och på annat bröd oxå såklart!) är:
keso och fikonmarmelad
keso och jordgubbsmarmelad
philadelphiaost, avocado, smörgåsgurka
ägg, tångcaviar, smörgåsgurka och ägg
 
Jag bakar en sats av mitt bröd och varierar påläggen hej vilt 👍
 
Här kommer receptet på ett smakrikt och saftigt smörgåsbröd:
 
Till 4 bitar:
 
2 dl havregryn (kör i mixer till ett mjöl)
1 msk hela linfrön
1 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
1 krm salt
2,5 dl vatten
 
Blanda allt i en bunke och låt stå 5 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Forma ihop degen i bunken till en boll.
Lägg bollen på ett bakplåtspapper, lägg på ett bakplåtspapper till
och kavla sen ut till en cm-tjock rund kaka.
Ta försiktigt bort översta pappret,
skåra kakan i 4 delar med en matkniv och nagga lätt med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen i 12 min.
Låt svalna av under bakduk.
 
Fixa fram dina favoritpålägg 👍
Fixa dina mackor, tänd ljus, gör te eller kaffe 😋
Njuuuut ❤️
 
Önskar er en fantastisk fredagkväll ❤️
 
Kram Linda ❤️
 

Kommentera här: