Semla!

Hej på er 💜
 
Hur är tisdagskänslan? 
Vad gör ni?
Hur mår ni? 
❤️
 
Jag sitter i köket och har just sagt hejdå till min fina vän Amanda 💜
Vi har bakat semlor, skrattat, fikat & pratat en massa = livskvalitet 💜
 
Semlor ja, det är tid för det bakverket nu 😃
Vanliga semlor är jag inte förtjust i, så jag gjorde en egen variant 👍
Attans vad gott det blev alltså 👌
 
En kopp med mitt favoritte, tända ljus, en semla och en go vän = bra start på kvällen 👏
 
 
Denna goding smakar ljuvligt gott av vanilj och kardemumma i bulldegen,
mandelmassa med knastriga bitar av mandel, toppad med kvarg smaksatt med vanilj 👌
 
Precis såhär vill jag ha en semla om jag ska ha någon!
Saftig, smakrik, kontrastrik, och galet god 😋
Att denna till på köpet ger min kropp härlig energi är bara bonus 👍
 
Receptet kommer här:
 
Till 3 bullar behövs:
 
2 dl havregryn (kör i mixer till ett mjöl)
1/2 dl vaniljproteinpulver (alternativt valfritt mjöl istället)
250 g lättkesella
1 tsk kardemumma
1 tsk bakpulver
2 msk steviaströ
1 krm vaniljpulver
några saltkorn
1/2 dl vatten
 
Blanda allt i en skål.
Forma 3 bullar och lägg på plåt.
Grädda mitt i ugnen i 15 min på 175 grader.
Låt svalna av.
 
Till fyllning av en bulle:
20 g mandel (kör i mixer till ett mjöl)
1 tsk kokosmjöl
1 tsk steviaströ 
1 krm vaniljpulver
1 msk vatten
 
Blanda!
 
100 g lättkesella 
1 krm vaniljpulver
1 tsk steviaströ 
 
Vispa ihop med elvisp!
 
Dax att montera 👍
 
Skär av ett trekantigt lock på semlebullen.
Gröp ur lite av inkråmet med en sked.
Fyll semlan med den mumsiga mandelmassan.
Toppa med kvargkrämen.
 
Tänd ljus, fixa te, duka fram semlan ❤️
Njuuuuut ❤️❤️
 
Nu ska jag fortsätta njuta av denna toppentisdag med en lugn kväll hemma 😃
Livet alltså 👌👍😃❤️
 
Ta hand om er ❤️
 
Kram Linda ❤️
 

Kommentera här: